Riskirakenne siltaremontin taustasyynä

Janne Brask (vas.) Oteranilta ja Ari Salo Ely-keskuksesta vastaavat Tampereentien ylittävän Kurkelan siltaprojektin onnistumisesta. Miehet tekivät yhdessä myös Liedon edellisen ison sillan Kurkelantielle Aurajoen yli. —Melkein samannimisen vielä!

29.6.2017 Vuonna 2012 romahti Jyväskylässä Kangasvuoren vesitorni. Romahduksen syyksi paljastui jänneteräsnippujen korroosiovauriot, mitkä taas osaltaan johtuivat rakentamisvaiheen ongelmista ja jo käytöstä poistuneesta rakennustavasta.

Romahduksen jälkeen eri puolilla Suomea kartoitettiin vastaavia betonirakenteita, joita Varsinais-Suomesta löytyi kaksi. Strömman kiinteä silta Kemiönsaarella uusittiin pari vuotta sitten, Tampereentien ylittävä Säkyläntien silta purettiin toukokuussa.
—Paljastunut rakennusmenetelmä varmisti sen, ettei siltaa vain peruskorjattu, vaan se päätettiin uusia samantien kokonaan. Se oli ainut järkevä vaihtoehto, etenkin kun purkuvaiheessa voitiin todeta, ettei vanhan sillan teräsjänteiden asennus ollut aikanaan onnistunut, siltainsinööri Ari Salo Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta taustoittaa.
Ely-keskus toimii siltatyömaalla tilaajana, pääurakoitsijana Oteran Oy, joka taas käyttää paikallisia yrityksiä aliurakoitsijoina. Projektia työmaalla johtaa Janne Brask Oteranilta. Sama kaksikko, Salo ja Brask, teki muutama vuosi sitten Kurkelantien kevyen liikenteen ssillan Aurajoen yli.
—Uusi silta on jännitetty, betonirakenteinen, hyvin tyypillinen tällaisen jännevälin silta. Jänneväli on reilut 22 metriä, sillan kokonaispituus noin 60 metriä ja leveyttä sille tulee reilut 13 metriä. Siihen mahtuu kahden ajokaistan lisäksi myös Liedon kunnan toivoma kevyen liikenteen väylä, Brask kuvailee.
Sillan uusimisen kokonaishinta on vajaat 1,2 miljoonaa euroa. Liedon kunnan osuus jää alle 100.000 euron.

Juuri nyt siltatyömaalla raudoitetaan maatukia. Moottoritien keskikaistalla tehdään valua edeltäviä telinetöitä. Työt ovat sujuneet odotetusti, alkukankeuksien jälkeen myös moottoritieliittymän liikenne sujuu nyt ongelmitta.

—Liikenteen järjestäminen on aina ongelma, kun moottoritietä tai Säkyläntien alkua ei voida laittaa kiinni kuukausiksi. Tilaaja eli Ely-keskus teki etukäteen liikenteenohjaussuunnitelman projektin ajaksi, ja urakoitsijan vastuulla on toteuttaa se. Palautetta ei ole enää ainakaan kuukauteen tullut, eli homma toimii, Brask ja Salo tiivistävät.
Työmaalla on normaalisti töissä 5—10 henkilöä mutta määrä vaihtelee eri työvaiheiden tarpeiden mukaan. Seuraava tärkeä etappi on elo—syyskuun taitteessa tehtävä sillan kannen valu. Betonikanteen menee yli 500 kuutiometriä betonia, mikä tarkoittaa jopa vuorokauden mittaista operaatiota ja 60—70 betoniautoa.
—Se vaikuttaa totta kai myös liikenteeseen. Liikenteenohjaajat ovat varmasti paikalla ja häiriöitä tulee.
Betonin laadunvalvontaa on viime vuoden ongelmien jälkeen tehostettu. Näytteitä sekä märästä betonista että valmiista valuista otetaan jatkuvasti. Betonikansi kuivuu kolmisen viikkoa ja sen jälkeen päästään pintatöihin. Liikennekäyttöön uusi silta avataan marraskuussa.
Uudet liikennesillat tehdään Suomessa sadan vuoden mitoitukselle. Peruskorjauksia, päällystyksiä, kaiteita ynnä muita remontteja toki tehdään, mutta loppukesän kansivalu kuitenkin puretaan kaiken onnistuessa pois vasta 2100-luvulla.

Matti Lehtonen

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä