Hoitajalle pääsee myös ilta-aikaan

Terveydenhoitaja Teija Peltonen näyttää malliksi, kuinka ilmoittautuminen vastaanotolle hoituu automaatilla. Tekniikka saadaan avuksi marraskuun aikana.

19.10.2017 Härkätien terveyskeskuksessa alkaa marraskuun alusta pyöriä hoitajan iltavastaanotto kuntalaisten toivomuksesta.

Samoihin aikoihin saadaan käyttöön terveyskeskuksen aulaan jo tuotu ilmoittautumisautomaatti, jonka kanssa hoituu helposti ja sujuvasti ilmoittautuminen vastaanotolle.
—Kuntalaisilta on tullut toiveita, että hoitaja ja jopa lääkäri ottaisivat potilaita vastaan myös ilta-aikaan. Me vastaamme tähän nyt järjestämällä hoitajan iltavastaanoton ensi alkuun yhtenä iltana viikossa, kertoo Härkätien sosiaali- ja terveyspalveluiden ylihoitaja Minna Ruohonen-Yikoski.
Iltavastaanotto on tarkoitettu kiireettömille potilaille ja ennen kaikkea niille, joiden on vaikea asioida päiväsaikaan. Kaksi hoitajaa ottaa ajanvarauksella vastaan potilaita yhtenä iltana viikossa kelo 16—18.
—Iltavastaanotto ei ole tarkoitettu akuutisti sairastuneille, sillä talossa ei ole tuolloin lääkäriä. Sen sijaan vastaanotolla hoituvat esimerkiksi ompeleiden poistot, matkailijoiden rokotukset, lääkeinjektiot, ohjaus ja neuvonta sekä pattien, näppylöiden ja ihottumien ynnä muun hoidon tarpeen arviointi, mainitsee vastaanottotoiminnan osastonhoitaja Merja Laurén.
Resurssit eivät muutokset myötä lisäänny, vaan hoitajien työaikaa siirretään iltaa kohti. Myös potilaalle tilatut hoitotarvikkeet voi sopimuksesta noutaa iltavastaanotolta, mikäli on hankala päästä paikalle päivällä.
Tällä hetkellä Härkätien terveyskeskuksessa saa kiireettömän lääkärinajan noin kuukauden päähän ja hoitajan vastaanotolle pääsee noin viikossa. Akuutit potilaat hoidetaan saman päivän aikana.

Automaatti hoitaa ilmoittautumiset

Vastaanotolle tulevien potilaiden ei tarvitse enää jatkossa jonottaa luukulle, sillä ilmoittautuminen hoituu automaatilla Kela-korttia, ajokorttia tai muuta viivakoodillista henkilökorttia vilauttamalla. Automaatti kirjaa potilaan paikalla olevaksi ja ohjaa oikeaan aulaan odottamaan.

—Ilmoittautumisessa asiakkaita palvelee yksi hoitaja. Siihen muodostuu ajoittain ruuhkaa. Moni turhautuu jonossa, ja joku on jopa myöhästynyt vastaanotolta sen takia. Ilmoittautumisautomaatilla haetaan joustavuutta palveluun, selittää Laurén.
Jatkossa lähtökohta on, että vastaanotolle ilmoittaudultaan automaatilla. Tarpeen vaatiessa automaatti ohjaa asiakkaan neuvontaluukulle. Näin ollen neuvonnassa työskentelevä henkilö pystyy neuvomaan ja ohjaamaan niitä, jotka ovat sen tarpeessa, eikä muiden tarvitse jonottaa.
Neuvolaan ja laboratorioon tulevien ei tarvitse jatkossakaan ilmoittautua.

Elina Lavonen

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä