Uudet 5,5-prosenttiset eivät aiheuttaneet asiakasryntäystä

K-Supermarket Lietorin kauppias Kimmo Lähtinen hyllytti vahvoja oluita ja long drinkkejä uudenvuodenpäivänä. —Muutama asiakas osti yhden vahvan juoman muistoksi, koska tänään on historiallinen päivä, Lähtinen kertoo.

4.1.2018 Paljon puhetta, mielipiteitä ja keskustelua aiheuttanut alkoholilain muutos astui osittain voimaan vuodenvaihteessa. Kaupan asiakkaille muutos näkyy siten, että kaupasta saa nyt enintään 5,5-prosenttisia alkoholijuomia.

Ainakin uudenvuodenpäivänä asiakkaat suhtautuivat muutokseen erittäin maltillisesti, eikä kaupoissa näkynyt ruuhkaa juomahyllyillä.
—Muutama asiakas on ostanut yhden vahvemman juoman tämän historiallisen päivän muistoksi, K-Supermarket Lietorin kauppias Kimmo Lähtinen kertoo.
Aluksi Lietorin juomahyllyiltä löytää niitä tuotteita, joilla on eniten kysyntää. Eriskoisoluita alkaa tulla kevään mittaan. Varsinais-Suomessa on useita pieniä olutpanimoita, mutta Liedossa ei sellaista ole. Lähtinen näkeekin, että lietolaiselle panimolle olisi nyt löytymässä markkinarakoa, sillä pienpanimoiden tuotteille on kysyntää.
Vuodenvaihteessa nousi myös alkoholivero. Kaupat seuraavatkin, miten Alko hinnoittelee omat tuotteensa ja miten vero vaikuttaa esimerkiksi Alkon myymän long drinkin hintaan.
—Kaupan ja asiakkaan kannalta kuitenkin saatavuus ja valikoiman paraneminen on se tärkein asia, kauppias Lähtinen sanoo.

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä