VAK on tehnyt puolet Suomen HCT-rekoista

K-ryhmä ottaa käyttöönsä kaksi uutta 31-metristä HCT-rekkaa. Niiden päällirakenteet on valmistanut vahtolainen VAK.

13.3.2018 Lyhenne HCT tulee sanoista High Capacity Transport. Se on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina.

K-ryhmä ottaa käyttöönsä kaksi uutta HCT-rekkaa, joilla tehostetaan päivittäistavarakaupan elintarvikekuljetuksia pitkien etäisyyksien Suomessa ja pienennetään kuljetuksista syntyviä päästöjä.
Rekkojen päällirakenteet ovat vahtolaisen VAK Oy:n valmistamia. Rekkojen veturien alustat tulevat MAN-yhtiöltä.
K-ryhmä aloitti HCT-rekka-pilotointinsa vuonna 2015, jolloin se otti käyttöönsä 34-metrisen HCT-rekan toimittamaan elintarvikekuljetuksia Kempele—Vantaa-välille. VAK oli mukana myös pilottirekan suunnittelussa ja rakentamisessa. Pilotoinnin tavoitteena oli hakea uusia ratkaisuja, joilla pienennetään logistiikan päästöjä, vähennetään ajoneuvoja liikenteessä ja tehostetaan tavarakuljetuksia.
Uudet rekat ovat 31 metrin pituisia. Toinen niistä aloittaa maaliskuussa liikennöintinsä Turun ja Vantaan välillä. Toinen samanlainen hieman myöhemmin Pohjanmaalla. Niihin mahtuu kerralla lähes 30 prosenttia enemmän tavarakuormaa tavalliseen rekkaan verrattuna.
—Kokemukset ensimmäisestä HCT-rekastamme ovat olleet erinomaisia. Sekä kuljetus- että päästökustannukset ovat pienentyneet ja pilotti on osoittanut, että suurillakin yksiköillä pystytään operoimaan Suomen vaihtelevissa oloissa turvallisesti ja luotettavasti vuoden ympäri. Kahdella uudella HCT-rekalla pystymme pienentämään päästöjä ja tehostamaan pitkien matkojen kuljetuksiamme entisestään, toteaa Kesko Logistiikan logistiikkapäällikkö Jussi Hytönen.
Suomen maanteillä liikennöi tällä hetkellä 43 HCT-rekkaa. Näistä noin puolet on VAK:n rakentamia.

Pekka Remes

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä