Viemäriremontteja myydään puolipakolla

Ruskon vesihuoltoteknikko Tuomas Salmi (vas.) ja Liedon Veden vesihuoltopäällikkö Aki Teini harmittelevat, että kuntien nimellä ratsastetaan, kun iäkkäille ihmisille myydään mahdollisesti täysin tarpeettomia viemäriremontteja korkeaan hintaan.

21.6.2018 Kunnissa on alkukevään jälkeen jouduttu aiempaa enemmän vastaamaan kysymyksiin, jotka koskevat etenkin iäkkäille ihmisille kaupattuja viemäriremontteja.

—Tietoomme on tullut, että remontteja käydään myymässä ovelta ovelle, ja sopimukset pitäisi tehdä siinä paikassa, kertoo Ruskon vesihuoltoteknikko Tuomas Salmi.
Liedon Veden vesihuoltopäällikkö Aki Teini vahvistaa, että samanlaista kaupankäyntiä on tapahtunut myös Liedossa.
—Meidän kannaltamme tässä on erityisen ikävää se, että kaupankäynnissä käytetään kuntaa hyväksi. On annettu ymmärtää, että myyjät ovat Liedon Veden asialla, Teini kertoo.
Kunnan nimellä ratsastaminen ei ole vieras asia Ruskollakaan.
—Meihin on otettu yhteyttä ja kysytty, pitääkö tällainen viemäriremontti tai viemärin puhdistaminen tosiaan tehdä, Tuomas Salmi sanoo.
Vakka kyse on asiakkaan ja yrityksen välisestä kaupankäynnistä, Tuomas Salmi sanoo ottaneensa joitakin tapauksia hoidettavakseen.
—Kun huomaan, että ostaja ei edes tarkalleen tiedä, mitä hän on tilannut, mielestäni on tarpeen auttaa.
Kaupoissa on 14 vuorokauden perumismahdollisuus. Asiakas, joka haluaa purkaa sopimuksen, saa kuulla puhelimessa, että kohteen töiden valmistelu on jo aloitettu ja osia tilattu, ettei peruminen enää ole mahdollista.
Salmi sanoo, että kun kunnasta soitetaan sopimuksen myyneelle yritykselle, yleensä 14 vuorokauden perumisaika otetaan tosissaan.
Kyse on muutamista valtakunnallisesti toimivista firmoista, joiden nimet vilisevät myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston listoilla.
—Ilmeisen kannattavaa tällainen toiminta on, sillä liikevaihdot ovat selvästi kasvaneet, tietää Teini.

Kuluttaja-asiamies puuttui asiaan

Erilaisten remontti- ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien kuluttajailmoitusten määrä on kasvanut viime vuosina. Kuluttaja-asiamiehelle tulleissa ilmoituksissa toistuvat kertomukset aggressiivisesta menettelystä, esimerkiksi tunteja kestävistä myyntiesittelyistä, joiden aikana myyjä ei poistu kuluttajan kotoa tämän pyynnöistä huolimatta.

Ongelmia on ollut myös peruutusoikeudesta tai sen puuttumisesta kertomisessa. Kohderyhmänä ovat usein olleet iäkkäät kuluttajat. Kuluttaja-asiamies on tutkinut kotimyynnin ongelmia viiden yrityksen kanssa ja edellyttänyt niitä korjaamaan menettelyjään.
Kuluttaja-asiamies on selvittänyt kotimyyntimenettelyjä Ideko Oy:n, Suomen Lämpöikkuna Oy:n, Pohjolan Energia Oy:n, Kotisun Oy:n ja RestaKoti Oy:n kanssa ja edellyttänyt niiltä sitoumusta ongelmallisten menettelyjen korjaamiseksi.
Kyseenalaisten kotimyyntimenettelyjen kohteena vaikuttavat olleen etenkin iäkkäät kuluttajat, joilla saattaa olla vaikeuksia paitsi ymmärtää tekemiensä sopimusten sisältöä, myös kieltäytyä sopimusten tekemisestä painostavaksi koetussa tilanteessa ikänsä ja heikentyneen terveytensä vuoksi.
Tuomas Salmi ja Aki Teini toivovat, että puolipakkomyynnin kohteena olevat henkilöt vaatisivat harkinta-aikaa, jotta he pääsisivät vertailemaan tarjousta ja keskustelemaan remonttitarpeesta läheistensä kanssa.

Rauli Ala-Karvia

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä