Lähellä tuotetut elintarvikkeet kiinnostavat kuluttajia

K-Supermarket Lietorin hedelmä- ja vihannesvastaava Iida Kankare esittelee paikallisten tuottajien salaatteja.

11.10.2018 Luomutuotannosta puhutaan ja se näkyy uutisotsikoissa, mutta kaupan näkökulmasta lähellä tuotetut tuotteet kiinnostavat kaupan asiakkaita.

—Lähituotteet ovat hottis. Mukana on volyymituotteita kuten peruna, jotka tulevat läheltä, sanoo K-Supermarket Lietorin kauppias Kimmo Lähtinen.
—Olen sanonut paikallisille tuottajille, että älkää hinnoitelko tuotteita saman hintaisiksi kuin valtakunnallisten tavarantoimittajien tuotteet. Antaa asiakkaiden päättää, mitä he haluavat maksaa lähellä tuotetusta ruoasta.
K-ruokakaupoissa on myös meneillään Tuottajalle kiitos -toimintamalli, jossa tuotteiden kuluttajahinta on hieman korkeampi ja K-ryhmän maksama osuus tuottajalle normaalia suurempi. Lisäosuus tilitetään suoraan tuottajalle.
Lietorissa tuotteet on sijoitettu niin, että paikalliset ja luomutuotteet on helppo löytää.
Joissain tuoteryhmissä lähellä tuotettujen osuus on 20—30 prosenttia, kun taas luomun myynti kaupan kokonaismyynnistä on 2—3 prosenttia. Lietorissa luomun markkinaosuus on siis saman suuruinen kuin luomun markkinaosuus on koko Suomessa.
—Muutama vuosi sitten luomu oli enemmänkin pääkaupunkiseudun juttu, mutta se on hiljalleen tulossa tänne Lietoonkin.
K-kaupassa luomutuotteet on merkitty hyllyn reunassa olevalla vihreällä Luomu-tunnuksella.
—Moni muistaa vielä ajan, jolloin maitohyllyssä oli kahta tuotetta, punaista ja sinistä maitoa. Nyt meilläkin on maitohyllyssä yhdeksän erilaista luomumaitoa. Niiden myynti on koko ajan kasvussa.

Pekka Remes

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä