Metsämäen yleisöerikoiskoe aloittaa rallin SM-osakilpailun

13.9.2018 Rallin SM-sarjan kauden seitsemäs ja samalla viimeinen osakilpailu nimeltään TeijoTalot-ralli ajetaan syyskuun viimeisenä viikonloppuna 28.—29. syyskuuta. Ralli alkaa Turusta ja päättyy Saloon.

Rallin aloittaa Metsämäen raviradan alueella ajettava yleisöerikoiskoe EK1, jonka pituus on 1,55 kilometriä. Varsinaisesti ralli alkaa kello 19.01, kun ensimmäinen kilpailija lähtee erikoiskokeelle. Raviväki voi huokaista helpotuksesta, sillä rallia ei ajeta kaviouralla.<\n>Metsämäkeen on järjestetty runsaasti oheistapahtumia. Paikalla ovat tubettajat Arttu Lindeman ja Jaakko Parkkali. Erikoiskokeen jälkeen konsertoivat Aste ja Nikke Ankara.
Perjantaina Metsämäen jälkeen erikoiskoe 2 Saukonoja ajetaan Liedossa. Erikoiskokeen pituus on 14,70 kilometriä. Ensimmäinen kilpailija lähtee erikoiskokeelle kello 19.39.
EK3 on Paimion puolella oleva Juntola, jonka pituus on 5,27 kilometriä. Aikataulun mukaan auto numero 1 lähtee liikkeelle kello 20.14.
Lauantain erikoiskokeet ajetaan Marttilassa, Sauvossa ja Salossa. Kilpailukeskus on Paimiossa. Yhteensä erikoiskokeita on 107 kilometriä.

Kaksi seuraa yhdisti voimansa

Rallin järjestävät Turun Urheiluautoilijat ja Salon Urheiluautoilijat. Turussa on jo aikaisemmin järjestetty rallin SM-sarjan osakilpailuja. Salossa on järjestetty TeijoTalot-rallia. Nyt rallit on yhdistetty.

—Turun Urheiluautoilijoilla on noin 300 jäsentä, Salon Urheiluautoilijoilla on noin 180 jäsentä. Olemme yhdistäneet voimamme, taustoittaa kilpailunjohtaja Mika Hurula.
—Salossa on viimeksi ajettu SM-rallia 1990-luvulla. Rallissa onkin mukana uusia erikoiskokeita. Yleisön kannalta Metsämäkeen ja Saukonojalle on helppo tulla.
Rallin markkinoinnista vastaava Juha Lehtonen kertoo, että suomalaisen autourheilun kattojärjestöllä AKK-Motorsportilla on pyrkimys rakentaa SM-rallista tapahtuma. Metsämäen yleisöerikoiskoneen lisäksi oheistapahtumia on myös maalissa Salossa.

Hämäläinen lähtee nuorempia kiusaamaan

Ruskolainen, Naantalin Seudun Urheiluautoilijoita edustava Kari Hämäläinen on mukana SM-rallin SM1-luokassa Skoda R5-autolla. Hämäläinen osallistui kesällä Suomen MM-ralliin, jossa tapahtui ulosajo. Auton kori vääntyi kuperkeikoissa niin, että tehtaalta piti tilata uusi kori.

Autoa oli haastatteluhetkellä Keski-Suomessa, jossa sitä rakennetaan kilpailukuntoon. Hämäläinen ottaa autolleen vakuutuksen rallikilpailuja varten. Maallikon korviin vakuutusmaksu kuulostaa melko arvokkaalta, mutta arvokas on autokin.
—Olen ollut tähän kauteen tyytyväinen. Olimme MM-rallissa yleiskilpailussa sijalla 30, kun ulosajo tapahtui, Hämäläinen kertaa päättyvää kautta.
Hän on rakennusalan yrittäjä. Kilvanajossa pitää täysin keskittyä ajamiseen. Silloin työasiat eivät tule mieleen.
—Ajan omaksi ilokseni ja kiusaan nuorempiani, Hämäläinen naurahtaa.
—Jos haluaisi menestyä, pitäisi harjoitella. Varsinais-Suomessa ei ole harjoittelupaikkoja. Sellaisia löytyy Keski-Suomesta.
Hämäläiselle kauden viimeinen SM-osakilpailu on kotikisa.
—Tavoitteeni on päästä yleiskilpailussa kymmenen sakkiin. Perjantaina ajetaan tuttuja teitä. Lauantain erikoiskokeilla on uusia teitä.
Kisa alkaa Metsämäen erikoiskokeella, joka on puolentoista kilometrin rykäisy.
—Pidän siitä, että ralli tuodaan lähelle ihmisiä. Se on minusta hyvä idea.
Hämäläisen kakkosohjaajana on Risto Pietiläinen.
Autona on Skoda Fabia III R5. Siinä on 1.620 kuutiosenttimetrin nelisylinterinen turboahdettu moottori. Tehoa löytyy 205 kW ja maksimivääntöä 420 Nm. Auto on modifioitu 4x4 voimansiirrolle ja siinä on 5-vaihteinen seqventaalinen manuaalivaihteisto. Huippunopeutta Skodalla on 200 kilometriä tunnissa.
Hämäläisen MM-rallin ulosajo löytyy YouTubesta nimellä Neste Rally 2018 K. Hämäläinen CRASH Päijälä.

Pekka Remes